دسته‌بندی نشده

صنایع دستی اصفهان

صنايع دستي اصفهان :

حتما میدانید که صنایع دستی هر شهر نشان از هنر و فرهنگ آن منطقه میباشد، با این تفاسیر می توان این را بیان کرد که مردم اصفهان از ذوق و سلیقه بالایی سرشارند و این صنایع دستی زیبا جلوه ی فرهنگ غنی بسیار بالا هموطنانمان میباشد. در استان زیبایه اصفهان بیش از شصت رشته صنایع دستی رواج دارد که 58373 کارگاه را تحت پوشش خودش قرار داده است و برای 220010 نفر از هموطنانمان شغل ایجاد کرده است. در این میان قالی بافی با حدود 50000 کارگاه و نزدیک به 200000 شاغل، رتبه اول را به خودش اختصاص داده است.

صنايع دستي شهر اصفهان، همانطور که میدانید از قدمت بسیار بالایی برخوردار است به بلندای تاریخ کشور ، اما اوج رونق و شکوفا شدن این هنرهای زیبا در دوران صفویه بود، از آن زمان این مهارت از هنرمندان و استادان بزرگ، با روش استاد شاگردی، نسل به نسل منتقل شد تا به امروز.

میناکاری :

عناصر اصلی و مهم در ساخت و تولید هنر میناکاری، فلز و آتش میباشد و بعد از آن رنگ هایی ک به این محصولات بسیار متنوع و تماشایی جلوه می دهد. جالب است که بدانید حتی روی طلا و نقره  نیز می توان میناکاری انجام داد ولی مس فلز اصلی انجام این کار است. زیباترین اشیای میناکاری که نظرها را به سمت خودش جلب می کند ظروف تزئینی، گلدان، زیور آلات، جعبه لوازم آرایش، تابلو و … است. گاهی ترکیب این هنر زیبا را در کنار دیگر آثار هنری نیز میتوان به خوبی دید.

خاتم کاری :

هنر آراستن سطح شی ها را توسط مثلث های خیلی کوچک، در طرح های مختلف و متنوع را هنر خاتم سازی می گویند. این مثلث ها از جنس عاج، استخوان، مفتول برنج، چوب و بعضی اوقات طلا میباشند. خاتم اصفهان به روش خاتم شیراز ساخته و تولید می شود، گاهی با نقره یا مینا کاری همراه می شود، که در شیراز نمی توان آن را دید. آثار بسیار زیبای خاتم سازی که در جای جایه بازارهای اصفهان و حتی دیگر شهر ها جلب توجه می کنند اشیای تزئینی، جعبه های زیبا، قاب عکس، شطرنج، تخته نرد و … هستند. به نظر من و خیلی از دیگر کسانی که از این هنر استفاده کردند یکی از بهترین هدایایی است، که میتوانیم برای عزیزانمان بخریم.

فیروزه کوبی اصفهان :

فیروزه کوبی هنری میباشد، که قدمت خیلی طولانی و زیادی ندارد. فیروزه کوبی در مشهد انجام می شد ولی بعدها، حدود 70 سال پیش توسط  “یوسف حکیمان” به شهر اصفهان آورده شد. امروزه اجناس فیروزه کوبی اصفهان شهرت بسیار زیادی دارد. اما صنعتگران مشغول به این حرفه و تولیدات محدود است.
ظروف خاص و بسیار متنوع فیروزه کوبی از جنس مس، نقره، برنج، برنز ساخته میشوند ، در این هنر فیروزه هایی که از کارگاه های مختلف فیروزه تراشی شهرهایی همچون مشهد و نیشابور تهیه شده اند در اندازه های خیلی کوچکی، بصورت موزاییک بر روی اشیاء چسبانده می شوند. جالب است که بدانید از این هنر در ساخت آینه شمعدان، گلدان، ظروف و زیورآلات استفاده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *